söndag 10 februari 2013

Itrim, min nya väg.

Jaha, så har jag då äntligen bestämt mig för att ta tag i min vikt på riktigt. Inget selfmade program eller lite slömotionerande på obestämda tider. Nu är det full kontroll och hård diet som gäller. Målet är att gå ner 13 kilo. De flesta säger att jag inte behöver det, men jag har nu fått ett kvitto på att jag är alldeles för stor. Mitt bmi var 26.6 när jag skrev in mig. Efter bara några dagars diet så har jag sänkt det till 26.3 och hoppas det fortsätter åt det hållet. I tisdags började jag min riktiga kamp, då började jag med en diet som heter VLCD. Very Low Carb Diet. Detta innebär ett intag av 150 kalorier x 4 per dag. Kalorierna är förpackade i pulversoppor eller en färdig dryck som är som en shake. Den färdigblandade är lite dyrare, men ack så god, värd varenda krona extra.

Första dagen gick bra, då var det lite nyhetens behag. Fipplade med mina soppor och kände mig pigg och stark.

Andra dagen var lite trögare. Väldigt hungrig hela tiden. Hade träff med min viktgrupp vilket peppade. Vägde in och konstaterade att jag inte gått upp något när jag var i London och syndade förra veckan. De andra hade gått ner mycket, men de har gått på dieten längre än mig. Kändes mycket inspirerande att höra om deras resultat. Investerade i mat för veckan: Tomatsoppa och kycklingsoppa.

Tredje dagen HUNGRIG, lite trött och grinig också. Men hungern är det som är tuffast. Det gör att man påminns hela tiden om att man inte får äta. Om magen var tyst så jag slapp tänka på det iaf. Tränade

Fjärde dagen: Hungrig fortfarande, tilltagande smak av metall i munnen. Det betyder att kroppen börjar gå i svält. Denna dag var väääldigt tuff. Fredag utan vin, god mat och snacks. Provade att tugga tuggummi, ökade bara hungern, men jag slapp metallsmaken.  Tjejerna fick färdiggrillad kyckling och potatissallad. På det viset slapp jag laga mat som jag inte får äta. Trött och frusen. Tidig kväll...

Femte dagen: Hungrig men rätt pigg. Organiserade upp en matsedel till mina döttrar och handlade in ingredienserna så slipper jag tänka på det i veckan. Bara gå hem och utsätta mig för matlagningen. Det är riktigt jobbigt att inte få äta maten man lagar. Investerade även i Ramlösa till mig. Lite festligare än kranvatten och lite smak så jag slipper metallsmaken en lite stund iaf. Kunde äntligen gå på toaletten. Det känns bra. Vill inte ha problem med den biten.

Sjätte dagen: Idag känner jag mig helt ok med det här beslutet att gå ner i vikt på Itrimvis. Kanske för att helgens alla frestelser är över. Fortfarande metallsmak i munnen och efter lunch fick jag en obehaglig överraskning, magen var helt plötsligt väldigt lös! Dessutom är jag svag i kroppen, känns som när blodsockret är lågt och man är knäsvag. Rafsade genast fram havregrynspaketet och kollade kalorierna i den. En portion havregrynsgröt innehåller mindre än en portion itrimkäk. Eftersom jag hade dåligt med mellanmålsmat hemma gick jag till träningslokalen och frågade där om det var ok att äta havregrynsgröt, mest för att jag längtar ihjäl mig efter "vanligt" smakande mat. Där blev det blankt nej. Men jag fick lite  pepptalk, tränade en stund och på hemvägen, med en god blåbär/vaniljshake i magen kändes det som att jag fattat rätt beslut. Hälsocoachens råd var att hålla ut och fokusera på målet. Hon sa att det tar längre tid för kroppen att ställa om sig om man inte behöver gå ner så mycket i vikt. Jag hoppas verkligen det. Jag känner mig så muskelsvag. Nu ska jag ta sista shaken för idag och njuta en kopp te.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar