måndag 24 maj 2010

Studiebesök i tvättstugan


Idag har jag tvättstugan. Det är första gången sedan i höstas någon gång. Då ruttnade jag på en granne som ständigt hängde där och dessutom hade fräckheten att plocka ur min tvätt trots att det återstod några minuter på min tvättid. Det hade ju kanske varit ok om det hände en gång, men den här kvinnan var alltid i tvättstugan och tog sig alltid stora friheter. En gång när jag kom ner hade hon ställt in sin matta på tork i torkrummet jag hade bokat. Dessa incidenter och fler har lett till att mitt nyttjande av tvättstugan har begränsats kraftigt. Dagens tur inleddes med misstänkta övergivna tvättkassar i granntvättstugan. Jag smög in och satte på mina maskiner, vädrade rökdoft och letade lite efter den eventuella rökaren. Jag kammade noll och vandrade uppåt med en stilla önskan om att det inte var tvättsabotörskan som hade stugan bredvid. När vilotimmen var över hade jag byggt upp lite tråkig förväntning och hade mer eller midre bestämt mig för att det var hon som var där. Gick in i tvättstugan och såg att dörren till den andra delen stod på glänt med lyset tänt.. nu stod hon säker där inne och lurpassade... Hela tvättstugan fick ett fientligt skimmer. Tog ut min tvätt och på väg in i torkrummet kommer en liten söt farbror och går in i grannrummet samtidigt som jag noterar att de rustat upp torkrummet med en kondensavfuktare. Från nattsvart till soligt som tusan på två mikrosekunder.

Nu blommar min Kelette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar