söndag 12 april 2009

Alternativ Påsk





Ednas kycklingbo




Påsken har länge förefallit som en död helg för mig. Jag har sällan barnen till påsk och brukar därför satsa på att dra in så mycket pengar som möjligt. Det är storhelg i fyra dagar så det blir ett par kronor extra bara man visar sig på jobbet. Det passar utmärkt med min filosofi att jobba så korta pass som möjligt så att jag inte tröttnar på att jobba. Idag jobbade jag till två och det var alldeles lagom. När jag kom hem och solen sken slog mig plötsligt tanken att andra familjer firar denna helg. De äter gott och umgås. Nubbar och njuter av varandras sällskap. Jag tror jag ska satsa på det till nästa år. Försöka komma med övriga familjen till landet och äta gott. Har jag tur så jobbar jag som lärare då och har lov! Hi hi. I år blev det iofs trevliga middagar men just idag kände jag mig lite övergiven och somnade på balkongen i min stol i nån timme, medan grannen under hade bjudning och deras trivsamma konversation nådde min balkong. Fin färg fick jag iaf, vilket kan vara en skön tröst när den idoga träningen har renderat en inflammerad vadmuskel eller två! Det är farligt att motionera!




Har träffat en vän och han berättade att han alltid pyntar till påsk så, inspirerad av detta, gick jag resolut ner i källaren och tog upp vår lilla påskpyntlåda. Den visade sig innehålla flertalet trivsamma färglada pyntpryttlar. Kycklingar, ägg, tuppar och inte att förglömma en fantastisk liten koja av garn som Edna gjort till en kyckling. Myrna snajsade till riset som hon blev skickad till Morfar för att hämta. Det blev urtjusigt! Sen fick jag ett par krukor med Påskliljor av min vän så nu sprakar det av färg och påsk i min lägenhet och jag önskar nästan att det var påsk oftare. Har hittat flertalet färglada ägg i mina blomkrukor som jag misstänker kommer ligga kvar långt efter påsk och reta gallfeber på mig, eller kanske glädje om denna positiva känsla kring påsken håller i sig.


Heavy pynting!





Fördelen med påsken är att det är så många härliga färger, julen har ju ett lite mer enformigt och konservativt färgschema. Nu har jag dessutom användning av min ceriserosa brödkorg en gång om året i alla fall. :-)










Min lilla pelargon kämpar på och har nu nästan knopp på gång, gissar att man ska ta bort knoppar som kommer så här tidigt, så den får behålla energin till att gro på sig lite. Ska försöka förkovra mig i pelargonskötsel innan jag dyker ner i mina böcker igen i jakten på en bra frågeställning till min c-uppsats.

1 kommentar:

  1. Ser väldigt härligt ut med fjädrar och påskliljor. Och vilken härlig sol vi har haft :). Själv njuter jag av att vara ledig och långt från praktiken *s*. Glad fortsättning!!

    SvaraRadera